Unii, sunt înnebuniţi după Istorie, alţii nu o suportă! Dacă nu îţi place Istoria nu e o anomalie, dacă îţi place, cu atât mai puţin.
În general, materia denumită Istorie este servită în şcoală ca o "supă" rece, deci prost.
Profesorii, nu dispun de materialul "logistic" pentru a face o oră de istorie în care elevii să simtă că ceea ce fac acolo chiar contează, iar pe de altă parte, elevii simt că în timpul orelor îşi "pierd profesorii".
Nu vorbesc aici de programe şcolare, metode didactice sau alte chestiuni, vreau să mă refer la pasiune, pasiunea pentru Istorie. Sigur că, pasiunea nu "ţine de foame"...dar poate conta foarte mult. Problema e cum trezeşti ca profesor, pasiunea elevilor pentru Istorie?
În general, materia denumită Istorie este servită în şcoală ca o "supă" rece, deci prost.
Profesorii, nu dispun de materialul "logistic" pentru a face o oră de istorie în care elevii să simtă că ceea ce fac acolo chiar contează, iar pe de altă parte, elevii simt că în timpul orelor îşi "pierd profesorii".
Nu vorbesc aici de programe şcolare, metode didactice sau alte chestiuni, vreau să mă refer la pasiune, pasiunea pentru Istorie. Sigur că, pasiunea nu "ţine de foame"...dar poate conta foarte mult. Problema e cum trezeşti ca profesor, pasiunea elevilor pentru Istorie?
Când mergi la şcoală şi ai să zicem 16 ani, eşti interesat de problemele omenirii ,gen- hi5, mess, telefoane etc., etc. În lumea asta minunată a ta de 16 ani, intră "Răpitorul" care "răpeşte" o oră pe săptămână din viaţa ta! E proful de Istorie, iar tu eşti complet "turbat"!
Oare, dacă răpirea aceasta ar fi una care să interacţioneze cu lumea care îl interesează pe elevul de 16 ani? Adică calculator, Internet şamd...cum ar fi?
Dacă în loc de o Istorie sub formă de "supă rece" încălzeşti "produsul"? Păi, nu dictezi 5 pagini cu date, nume şi evenimente pe care, eventual, elevul le reţine un minut, ci, le recomazi un film. Vrei istorie antică? Ai la filme berechet! Vrei istorie medievală, la fel, şi tot aşa...
Pe de o parte le arăţi la clasă filmul, acasă, le dai o temă bazată pe ce au văzut în film, iar la ora ulterioară analizezi evenimentele având la dispoziţie şi o minimă bibliografie ((profesorul ar trebui să le de-a elevilor la începutul semestrului listă bibliografică obligatorie (nu mai mult de 10 nume), listă care să nu-l cuprindă numai pe Iorga, Giurescu, Deletant etc. ci şi pe Orwell, Sebastian, ori alţi scriitori, care reuşesc să reproducă perfect anumite momente din istorie, prin scriitura lor literară, de această dată)), bibliografie concepută pe baza temelor cuprinse în programă şi curriculum.
Du-te profesorule cu elevii la iarbă verde, faceţi un grătar, vizitaţi nişte monumente istorice, şi le serveşti şi lecţia pe săptămâna viitoare! Sunt multe moduri, zic eu, de a servi istorie.
Îmi povestea un prieten că a fost la o prezentare de costume dacice (e chestie foarte mistho). Interesaţi de prezentare? Doar el şi vreo 30 de copiii, aflaţi acolo...din întâmplare! Oare câţi dascăli au inspiraţia să-i invite pe aceşti daci şi romani "vii" la orele de Istorie, tocmai, pentru a "încălzi supa"? Tot facem legi, le schimbăm, iar le modificăm, revendicăm, ne enervăm iar "supa"... se sleieşte...
Nu scriu rândurile acestea pentru a acuza pe cineva! Oricum, toţi, tot asta facem, acuzăm iar rezultatele sunt minime! Încerc să trag un mic semnal de alarmă, pentru că ne tot întrebăm cine va mai preda Istoria în şcoli, cum o va face...cine va mai asculta, şi ce va mai asculta?
PS1: numărul studenţilor la TOATE facultăţile de Istorie din România este în scădere continuă!!
PS 2: cine nu-şi cunoaşte ISTORIA, nu merită niciun viitor!
Dacă în loc de o Istorie sub formă de "supă rece" încălzeşti "produsul"? Păi, nu dictezi 5 pagini cu date, nume şi evenimente pe care, eventual, elevul le reţine un minut, ci, le recomazi un film. Vrei istorie antică? Ai la filme berechet! Vrei istorie medievală, la fel, şi tot aşa...
Pe de o parte le arăţi la clasă filmul, acasă, le dai o temă bazată pe ce au văzut în film, iar la ora ulterioară analizezi evenimentele având la dispoziţie şi o minimă bibliografie ((profesorul ar trebui să le de-a elevilor la începutul semestrului listă bibliografică obligatorie (nu mai mult de 10 nume), listă care să nu-l cuprindă numai pe Iorga, Giurescu, Deletant etc. ci şi pe Orwell, Sebastian, ori alţi scriitori, care reuşesc să reproducă perfect anumite momente din istorie, prin scriitura lor literară, de această dată)), bibliografie concepută pe baza temelor cuprinse în programă şi curriculum.
Du-te profesorule cu elevii la iarbă verde, faceţi un grătar, vizitaţi nişte monumente istorice, şi le serveşti şi lecţia pe săptămâna viitoare! Sunt multe moduri, zic eu, de a servi istorie.
Îmi povestea un prieten că a fost la o prezentare de costume dacice (e chestie foarte mistho). Interesaţi de prezentare? Doar el şi vreo 30 de copiii, aflaţi acolo...din întâmplare! Oare câţi dascăli au inspiraţia să-i invite pe aceşti daci şi romani "vii" la orele de Istorie, tocmai, pentru a "încălzi supa"? Tot facem legi, le schimbăm, iar le modificăm, revendicăm, ne enervăm iar "supa"... se sleieşte...
Nu scriu rândurile acestea pentru a acuza pe cineva! Oricum, toţi, tot asta facem, acuzăm iar rezultatele sunt minime! Încerc să trag un mic semnal de alarmă, pentru că ne tot întrebăm cine va mai preda Istoria în şcoli, cum o va face...cine va mai asculta, şi ce va mai asculta?
PS1: numărul studenţilor la TOATE facultăţile de Istorie din România este în scădere continuă!!
PS 2: cine nu-şi cunoaşte ISTORIA, nu merită niciun viitor!
dezinteresul elevilor ii la fel ca cel al profesorilor si parintilor. foarte trist
RăspundețiȘtergereiarasi imi aduc aminte si ma enervez . Cum am pierdut eu 4 ani din viata facand facultatea de istorie .Incredibil cata pierdere de timp si resurse .Mai bine faceam ceva util tamplarie , zidarie era mai util decat porcaria asta de facultate de la Alba Iulia ca mi-a impuiat capul cu " Transilvania in secolul luminilor " auzi la ei ce materie ? nici macar istorie nu am facut daca stau bine si ma gandesc .Am invatat de fapt niste hobby-uri care le avea Marza cu toata gasca lui de pulifrici.Eu sper totusi sa se desfinteze toate facultatile de istorie sa nu mai nenoroceasca si pe alti .
RăspundețiȘtergereCălinocea,
RăspundețiȘtergere@ trist e si faptul ca totusi nu se intampla ceva...
serbandan,
@ chiar nu te inteleg aici! de ce nu ai facut tamplarie? cred ca tu ai ales ce facultate sa faci!
cred ca nu e vorba atat de facultate cat mai mult de cursurile din facultate...aici sunt multe de spus, si facultatile, multe dintre ele, au o problema intr-adevar.
Draga Mihaela , nu am facut tamplarie pentru ca tocmai terminasem un liceu cu profil istorie si chiar am fost incantat de aceasta materie superba de altfel si chiar imi doream sa perseverez in domeniu . Dar, cand am ajuns in cocina de la Alba Iulia ( a se citi 1 Decembrie Facultatea de Istorie )mi-am dat seama ca e o mare teapa intelectuala .Pot afirma ca informatiile fundamentale pe care le aveam din clasa a 11 -liceu , mi-au fost de folos sa trec un examen din anul 4- facultate !! cea ce mi se pare execrabil ca nivel de informatie .Deci eu vreau sa inchei acest subiect legat de o asemenea facultate de balet
RăspundețiȘtergereserbandan,
RăspundețiȘtergere@privesti lucrurile radical, parerea mea, si fooooarte nedrept!